Mencegah Batu Buah Pinggang

Mencegah Batu Buah Pinggang

Batu karang yang kecil, batu keras yang menjadi kenyataan daripada mineral seperti kalsium, dan garam asid yang terkumpul di dalam air kencing anda. Biasanya, bahan-bahan ini dicairkan, tetapi jika mereka tertumpu, mineral yang boleh menguatkan. Terdapat banyak sebab yang mungkin bagi keadaan ini, termasuk kecenderungan genetik untuk tahap kalsium yang tinggi dalam air kencing, makanan yang kaya dengan protein dan natrium, ubat-ubatan seperti diuretik dan antasid yang kaya dengan kalsium, dan penyakit-penyakit kronik seperti penyakit keradangan usus yang menyebabkan perubahan dalam penghadaman.

Kaedah berikut adalah sangat berkesan untuk mencegah batu karang:

o Meningkatkan pengambilan cecair anda. Jika anda mempunyai kecenderungan genetik untuk masalah ini, anda perlu meningkatkan pengeluaran air kencing anda untuk menyimpan bahan kimia yang dicairkan. Anda perlu minum sekurang-kurangnya 10 gelas air sehari dan lulus 2 liter air kencing. Anda akan tahu apabila anda minum cukup air kerana air kencing anda akan keluar jelas atau kuning sangat ringan. Jika anda boleh, anda juga perlu minum segelas air limau dilakukan dengan lemon sebenar atau dari pekat (tetapi tidak campuran tepung) kerana ia akan meningkatkan tahap sitrat dalam air kencing anda, yang akan mencegah batu dari crystallizing.

o Bergantung kepada faktor-faktor risiko anda, menukar diet anda juga boleh membantu dalam mencegah batu karang. Mengurangkan jumlah natrium yang anda makan dan makan daging kurang, daging babi dan ayam, di samping meningkatkan pengambilan serat yang kaya dengan makanan seperti oat bran, kacang, kubis dan lobak merah.

o Jika kaedah di atas membuktikan tidak berkesan dan berdasarkan kepada jenis batu-batu yang anda perlu, doktor juga boleh menetapkan ubat-ubatan tertentu seperti thiazides (untuk batu kalsium) dan kalium sitrat (untuk batu asid urik).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar